Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Jest zapisany w ciągu znaków, takich jak 205/55 R16 91V czy 195/60R15 91
Przykład: 205/55 R15 82V
205 – szerokość opony [milimetry]
55 – profil opony, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znajduje się informacja o rozmiarze opony) do szerokości bieżnika
R – oznaczenie opony radialnej
16 – podana w calach średnica opony, jest ona jednocześnie średnicą osadzenia.
82 – indeks nośności.
V- indeks prędkości.
Oznaczenia indeksu nośności
określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla jednej opony przy maksymalnej prędkości dopuszczalnej dla danej opony
Oznaczenia prędkości
opisuje maksymalną dopuszczalną prędkość dla danej opony
M – do 130 km/h
N – do 140 km/h
P – do 150 km/h
Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
T – do 190 km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W – do 270 km/h
Y – do 300 km/h
Dodatkowo możemy się spotkać z dodatkowymi oznaczenia VR, ZR są to współczynniki prędkości, które mówią, że daną oponę można używać z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości:
VR – do 210 km/h,
ZR – do 240 km/h.
Przykład: 225/45 ZR17 91
W tym przypadku, oznaczenie 225/45 ZR17 91 oznacza, że tę oponę można użytkować z pełnym obciążeniem do prędkości 240 km/h, a jej prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.
Data produkcji opony
Data produkcji jest często opisywany za oznaczeniem DOT.
Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji opony, dwie kolejne rok.
np.: DOT 1609
DOT – informacja, że opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu.
1609 – oznaczenie daty producji opony, w tym przypadku oponę wyprodukowano w 16 tygodniu 2009 roku
Przeznaczenie opony
Oznaczenie opon całorocznych jest zbliżone do oznaczenia opon zimowych i niekiedy z tego powodu są ze sobą mylone. Każda opona całoroczna nosi oznaczenie M+S, M&S bądź M·S. tłem. „błoto+śnieg”.
Dodatkowym, ale niekoniecznym oznaczeniem jest napis ALL SEASON lub 4SEASON (4 pory roku). Opony całoroczne dodatkowo posiadają dwa piktogramy: pierwszy to zarys góry ze śnieżynką na jej tle (występuje także na oponie zimowej) a drugi przedstawia w zestawieniu: śnieżynkę, kropelki wody i słoneczko i to on pozwala rozróżnić zimówki od całorocznych.
Dodatkowe oznaczenia, które możemy spotkać na oponach:
BasePen | Mieszanka gumy, z której wykonana jest opona, odprowadza warunki elektryczne podczas kontaktu z podłożem |
BLT | Oznaczenia na oponie są wykonane z czarnych i wypukłych liter |
BSW | Oznaczenia na oponie wykonane z czarnych liter |
COLD | Ciśnienie powinno być sprawdzane na zimnej oponie |
ECE, e, E | Homologacja Unii Europejskiej dopuszczająca oponę do użytku na jej terenie |
EMT (Extended Mobility Tire) | Na oponie, na której można jechać nawet przy zerowym ciśnieniu |
FP | Opona z osłoną na felgę |
FR | Opona z rantem, do ochrony felgi |
G1 | Opona z czujnikiem ciśnienia |
JLB | Opasanie nylonowe, bezkońcowe |
LT | Na oponie do pojazdów 4×4 i lekkich ciężarówek; oznaczenie znajduje się przed rozmiarem |
MADE IN… | Kraj produkcji opony |
MAX | Maksymalne ciśnienie w oponie |
OWL | Oznaczenia na oponie białymi literami |
P | Opona do samochodów osobowych |
PSP-Beta | Opona o zakładkach redukujących natężenie hałasu |
RBL | Oznaczenia czarne, wklęsłe |
RETREAD | Opona bieżnikowana |
RF | Reinforced; opona wzmocniona, o wyższej ładowności |
SST | Oznaczenie na oponie RunFlat informujące o możliwości kontynuowania jazdy po jej przebiciu |
TT | Opona dętkowa |
XL | Wzmocniona konstrukcja opony i jej podwyższona ładowność |
Pingback: SPIS TREŚCI | OPEL